Tech vagyok!

Avagy okoskodás egy leendő informatikustól

Mire jó manapság egy régi laptop?

2018. augusztus 30. 22:14 - Ruzsa Gergely

Sokunk életében előfordul az amikor valaki egy valamirevaló régi gépet kap/vesz/talál és valamire mégis csak akarja használni. Íme egy kis lista róla, hogy (szerintem) mikre lehet használni egy régebbi laptopot:

 

1. Gép kezdőknek!

Egy régebbi laptop, csak azért mert nem most gördült le a gyártószalagról még lehet átlag dolgokra használni. A kezdő számítógép-felhasználók soha nem lesznek azonnal poweruserek. Ugyan a weboldalak egyre több RAM-ot emésztenek fel és ebben a Chrome és a Mozzilla sem segít túl sokat, de szövegszerkesztésre, jegyzetelésre, esetleg light-os képszerkesztésre (szigorúan beépített programokkal) még bőven alkalmas egy ilyen gép. 

Azt viszont ki kell emelnem, hogy a legtöbb régebbi laptop (ami nem az ősrobbanás előtti időkből származik) DDR2-es SO-DIMM RAM-mal működik. Ugyan ezeket webshopokból aranyáron kapni, használt oldalakról (pl. Hardverapró) sokkal-sokkal olcsóbban megkapni ezeket a RAM-okat. Hogyha olcsón meg tudsz kaparintani egy 1 GB-os RAM-ot még jobban tudja javítani a felhasználói-élményt.

Javasolt minimum RAM mennyiség: 512 MB

Javasolt Operációs Rendszerek: 

OS Minimum RAM Vélemény
Windows XP 128 MB Lejárt a támogatása de még mindig releváns
Debian (Xfce) 256 MB Linux frontról, talán az egyik legjobb rendszer
Puppy Linux 64-256 MB Keveset használ és a fent említett dolgokra alkalmas, kinda
Vector Linux (Light/Standard) 64/128 MB Keveset használ és a fent említett dolgokra alkalmas
Damn Small Linux 30 MB Ezt már csak akkor játszik ha tényleg ennyire gyenge a laptop

 

internet-sex-crime-defense.jpg

 2. Használhatod WiFi Hotspotként

Gyenge a net a lakásban és van otthon egy régebbi laptop? Akkor ezt neked találták ki! Ennek végül is nincsen különösebb követelménye. Bármilyen WiFi képes laptop használható erre valamilyen szinten. Ezen a linken találhattok egy angol nyelvű útmutató ezzel kapcsolatban Debian rendszerhez.

 wifi-hotspot-300x300.png

3. Media Center / Media Server

Van egy hálózati meghajtód, vagy esetleg egy pendrive-od pár jó filmmel? Akkor ez a te opciód. Egy jó rendszerrel még a régi gépek is képesek filmek lejátszására. 

Média szerverként is használhatod régi laptopodat. Ehhez mindenképpen a Plex-et tudom ajánlani. És persze egy jó internet előfizetést. *khm, khm*

 r734890_5959256.jpg

4. Minecraft szerver

Oké, most talán furán nézel magad elé, de igen, ha ilyen körökben mozogsz akkor egy 512-es gép már elég egy 2-3 személyes szerver futtatásához. Ha érdekel akkor ehhez információt ITT találhatsz!

a-kovetkezo-minecraft-frissites-lesz-az-utolso-az-elozo-generacios-masinakra_1.jpg

 

5. Használd fel az alkatrészeket!

Ha nem akarod semmire se használni a laptopodat vagy valamilyen oknál kifolyólag nem lenne megfelelő az elképzeléseidnek akkor még mindig fel tudod használni az alkatrészeket külön. A merevlemezt fel tudod használni külön meghajtónak az éppen használatban lévő gépedben. A laptop monitorját átalakíthatod külsőleges monitorrá is. Ehhez linkelek egy videót ide:

Ha nem vagy azaz ember aki szívesen halmoz fel alkatrészeket akkor az alaplapot és a processzort alkatrészként megpróbálhatod eladni. A RAM-ok necces kérdés mert soha nem lehet tudni, hogy mikor jön jól. Én azt mondom, hogy ha még 512-es is akkor is tartsuk meg.

 

Nektek mi a véleményetek? Tudassátok velem a komment szekcióban!

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://techvagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr4314212217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.09.01. 13:22:12

A régi PC-t, sajnos, még ilyesmire sem javasolt használni. Egy laptop fogyaszt cirka 20 és 100 W között (felhasználástól, évjárattól, modelltől függően), de annyit tud, mint egy valami raspberry klón. Csak épp az 5-10 W felhasználásával tudja. Ha megnézed a fogyasztáskülönbséget, akkor látszik, hogy belátható időn belül megtérül egy új céleszköz beszerzése.

Ruzsa Gergely 2018.09.01. 13:26:32

@Lord_Valdez: Teljesen igazad van, a cikk írásakor nem vettem figyelembe valóban a fogyasztást! :-) Ezzel cikkel arra akartam rávilágítani, hogy a régebbi laptopok sem teljesen haszontalanok.

dslll 2018.09.01. 13:28:47

Az ajánlott oprendszerek inkább az "ősrobbanás előtti" gépekre valók, ahogy írtad. De a RAM mennyiséget sürgősen meg kell szorozni vagy néggyel legalább, ha használható gépet is akarsz.

Mindet próbáltam, egyértelműen egyikre sem szavaznék. Viszont a Q4OS-t merem ajánlani (lightlinux.blog.hu), régi gépre a legjobb kompromisszum. (A régi gép szubjektív természetesen.)

Nekem Linux Mint van fent, Mate-tel a régi gépen. (De az régi gépek között felturbózottnak számít. :-))

Ruzsa Gergely 2018.09.01. 13:35:02

@dslll: Erről a rendszerről még nem is hallottam. Amint időm lesz kipróbálom VB-n. A RAM mennyiségét valóban érdemes megszorozni (az 512 mellé én például belepakoltam még 512-t az egyik laptopomba), de valamelyest arra akartam célozni, hogy az 512 IS használható valamire. A Linux Mint is jó, kacsintgattam is vele egy időben. :-)

antisocialnetwork · http://aloneontheearth.com/ 2018.09.01. 14:24:07

Légpuskába belerakni egy acél végű szárnyas lövedéket,és jól átlőni a kijelzőjét, bekapcsolt állapotban.

GyMasa 2018.09.01. 14:47:03

@Lord_Valdez:
Pontosan!
A 100W-ot fogyasztó Laptop óránként 3,75HUF--nyi áramot fogyaszt el teljes terhelésen.
Ami 24/7-ben évente simán 20 000 HUF felett lesz!
És semelyik üzemmúdjában sem csökken le egy RPi fogyasztási szintjére.
Egy RPi pedig 40EUR, és egy vadiűj HW, amiben egészen biztosan nem fog időnként tönkremenni valami mára egzotikussá vált HW elem, amit csak drágán, vagy sehogy nem tudsz pótolni.

Alick 2018.09.01. 15:39:03

@Lord_Valdez: "Egy laptop fogyaszt cirka 20 és 100 W között"

Hmmm... az egykori X61-es ThinkPad-em lekapcsolt kijelzővel, undervolting beállításokkal jóval 10 W alatt fogyasztott üresjáratban és 20-30 %-os terhelésnél is 20 W alatt maradt.
Amellett a C2D gyorsabb is, mint egy RPI... persze a laptop terjedelmesebb.

midnightcoder2 2018.09.01. 15:45:46

XP-t semmire nem tennék aminek van hálózati hozzáférése. A linux már szerencsésebb ötlet, mondjuk Pl. nagymamának skypeozni tökéltes, de böngészni szerintem már nem biztos hogy fog 512M RAM-mal. Ami amúgy elég vicces ha belegondolok abba, hogy 2000 körül még 256MB RAM volt a fejlesztõi gépemben. 1GB RAM-mal úgy 8 éve a netbookom még jó volt linux+xfce kombóval, hogy ma mihez kezdene egy index.hu-val már más kérdés.

Alick 2018.09.01. 16:13:12

@midnightcoder2: Az utóbbi mondat azért felveti az optimalizáció elégtelenségének gyanúját is...

fda 2018.09.01. 16:13:50

@GyMasa: "A 100W-ot fogyasztó Laptop" - kérdés, van-e a világon 100W-ot fogyasztó laptop. Lehet, hogy van!

Xp nem jó semmire, a linuxok közül választani már ízlés kérdése, bármelyik jó lehet. Mondjuk el nem képzelem azt a helyzetet, hogy azzal szívjak, hogy wifi hotspotnak beüzemeljek és járassak egy régi notebookot - az mire jó ahhoz képest, hogy veszek egy 10 centis wifi hostspotot ötezerért?

fda 2018.09.01. 16:25:26

@Alick: Igen, a böngészőkben (is) rettentő pazarlás megy, egy-egy lap önmagában többszáz megabájt... de ezzel, hacsak nem írsz egy sokkal jobb böngészőt (beleértve a háttérben futó motorokat is), nem tudsz mit kezdeni.
Ez a lap a chrome-ban 89 MB, ami egyébként még épp kicsi - a gmail ablakomat is megnéztem, az 500 MB.
Sajna ma egy vacak böngészésre sem igazán jó már egy régi gép vagy régi tablet. A többi alkatrészről (pl. processzor) még nem is beszéltünk.

Kelly és a szexi dög 2018.09.01. 17:37:09

@Lord_Valdez: SZÁMOLD MÁR KI, HOGY MENNYIBE KERÜL EGY 100W - OS FOGYASZTÓ NAPONTA...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.09.01. 17:54:04

@Kelly és a szexi dög:
24*0,1*35=84 Ft
Egy olcsó wifi hot-spot 4000 Ft, azaz kevesebb, mint 50 nap. Mivel én már tudok 50-ig számolni, ezért belátható időtávnak nevezem...

ételizésítő 2018.09.01. 20:19:30

@Lord_Valdez:
És persze a WiFi hotspot semmit sem fogyaszt.

eßemfaßom még áll 2018.09.01. 20:36:44

mondjuk kemény meló lehet egy 100w fogyasztású laptopot találni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.09.01. 22:25:15

@eßemfaßom még áll:
Annyira azért nem. A képernyő 15W. Egy közepes notebook proci 30-45 W körül szokik enni, ha nagyon nyomják neki. Ha van benne egy 650M-s videokártya, az képes akár még 45W-t megenni. És ez azért nem egy kimagasló képességű gép. Mondjuk azon alkalmazások, amiket említ, egyik se fogja ezt kihasználni.

ételizésítő 2018.09.02. 00:05:28

@Lord_Valdez:
Régi gépekről volt szó, azok azért kisebb fogyasztásúak. Meg 650M-es videokártya sem valami régi, talán 5-6 éves lehet. és akkor inkább játékra szánt gépekbe rakták, nem átlagos irodai kategóriájúakba.
Ráadásul egy 6 éves laptop még nem annyira régi, legalábbis szerintem a cikkíró inkább a 10+ évesekre gondolt az adatokat nézve.

rnz 2018.09.02. 07:36:31

El kell ajándékozni egy rászorulónak.
Médiacenternek, wifi hotspotnak ott vannak az androidos tv boxok, vagy a raspberry pi széria. Amik ráadásul még megannyi más dologra is jók, amit az átlagjúzer használhat (torrent, fájlmegosztás, stb.).

eßemfaßom még áll 2018.09.02. 08:26:01

@ételizésítő: persze, rontja az elméleti megtérülést mondjuk 5 nappal.

@Lord_Valdez: A wifikiszolgálónak megy 0-24 akkor nem számít a kijelző fogyasztása mert nem megy és wifi osztása volt feladatként kitűzve, nem nonstop cpu+gpu benchmarkfuttatás

Harmadrészt az általad felvázolt gépnél nincs szükség azon gondolkozni, hogy "annyira elavult szar, mégis mire lehet használni kidobás helyett", mert hétköznapi átlagos felhasználásra úgy ahogy van megfelel (asszony egy 8év körüli, új korában sem erőgép Fu-si-t (2MHz-es c2d proci valami mobilradeon gpu, 3GB ram) használ napi netezős/szövegszerkesztős/képszerkesztős gépnek.)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.09.02. 10:00:23

@eßemfaßom még áll:
Tévedsz abban, hogy a régi gépek kisebb fogyasztásúak voltak. Ugyanannyit, vagy többet fogyasztottak, mint a mostaniak, csak kevesebbet tudtak hozzá.
Meg lehet nézni a régi hardverek adatai is: Geforce 8800M 50W, a 8400M 10W. A még régebbiekről nincs adat.
De van pl. mobile procikról:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Celeron_microprocessors#Netburst_based_Celerons_2
20-35W és ezek a low-end processzorok, nem gaming, mert az most is egy külön világ. Ha megnézel egy modern gaming notebookot az 200W felett van. És 40-50 Ah-s akkumulátorok vannak alatta.

Azért volt benne a mondatban, hogy felhasználástól függően. Ettől függetlenül egyébként, egy notebook még üresjáratban is többet fogyaszt, mint egy modern céleszköz.

Egy bizonyos ideig ez a használjuk a régit, még valóban spórolás. Amíg a jelenlegi technikai szint nem távolodik túl messzire. Utána már az a pénzkidobás, hogy a régi, elavult eszközt tartod üzemben. Nem véletlen, hogy ma más senki se használ gőzgépet. Működik az ma is, csak hatásfokban sehol nincs egy dízelmotorhoz képest.

Pink Pancser 2018.09.02. 10:00:36

Hotspotnak kb bármi jobb az antenna miatt. Én pl xiaomi 3C-t használok és volt kb 3000 forint.
Viszont vannak olyan kütyük (ipari cuccok, riasztók stb) amik használnak soros portot de nem szeretik az USB átalakítót. Na oda tökéletes!

jajdehülyevagyok 2018.09.02. 10:23:37

100 W-os laptop... az rezsó

Jack__Bauer 2018.09.02. 11:23:15

@fda: ez ("egy-egy lap önmagában többszáz megabájt... ") mondjuk hatalmas bullshit. Elég gyakran roamingozok Szerbiában, Boszniában (előbbiben 500 MB az alapkeret, utóbbiaban ugyanannyi pénzért csak 100 MB), közelében sincs az adatforgalma pl. az index.hu (nem mobilos!) megnyitásának a többszáz megabytehoz, nem tudom, hogy ez honnan jött ki

Alick 2018.09.02. 11:28:47

@Jack__Bauer: A feldolgozáshoz lefoglalt RAM lehet többszáz Mega, amúgy pár Mega a letöltött adatmennyiség.

Gino 2018.09.02. 12:12:10

@Ruzsa Gergely: Annyira azért mégsem.
Az, hogy a töltő esetleg 100W körül van, kicsit sem a fogyasztást jelenti.
Előszedtem egy 10+ éves laptopom akkuját (Acer BATCL32L)
14.8V, 4300mAh = 63,64 Wh, de új korában még több mint 5 órát bírt, Így kb 12.5 Watt jön ki.

CyberPunK 2018.09.02. 12:13:25

Régi laptopot célszerű elrakni, ha egyszer az orvostól kapsz egy leletet CD-n és rájössz, hogy évek óta nem használtál CD/DVD-ROM-ot és nem vetted észre, hogy az aktuális laptopba SSD került a helyére, az asztaliban lévő meg sanszosan kurva rég elromlott. :D

GyMasa 2018.09.02. 12:21:04

@fda:
""A 100W-ot fogyasztó Laptop" - kérdés, van-e a világon 100W-ot fogyasztó laptop. Lehet, hogy van!
Nyilván a 100W túlzás lehet.
De azért az olcsóbb régi laptopok pont nem a legtakarékosabb CPU-kkal voltak felszerelve, és jó magyar szokás szerint elfekvőben valószínűleg valami celeronos olcsó izé fog heverni.
A tőbbi része viszont igaz: egyre nehézkesebb lesz beszerezni a cuccokat majd hozzá, és, ha pl az alaplap nyiffan ki, akkor azt reménytelen pótolni.
(És még egyszer, most nem a classic IBM levovókról beszélek, hanem a kb 10 évvel ezelőtt, akkor 100+kHUF-ért megvásárolható Fujitsu, meg Acer meg ECS rettenetekről)
"Xp nem jó semmire,"
Én az XP-t csak akkor zárnám ki, ha a gép kapcsolódik a netre.
" a linuxok közül választani már ízlés kérdése, bármelyik jó lehet."
Igen, _LEHET_ azért linuxot ajánlgatni egy laikusnak ( pl, nem SW fejlesztői múlttal rendelkező nagyinak) csak úgy szabad, ha pontosan tudjuk, mire fogja majd használni, és arra léteznek is Linux alatt alkamazások!
"Mondjuk el nem képzelem azt a helyzetet, hogy azzal szívjak, hogy wifi hotspotnak beüzemeljek és járassak egy régi notebookot - az mire jó ahhoz képest, hogy veszek egy 10 centis wifi hostspotot ötezerért? "
Ebben teljesen egyetértünk!

Világít a torony 2018.09.02. 13:20:58

A több mint 10 éves Toshiba laposvasamon simán fut a W7, a net, a film stb. Tartaléknak teljesen jó.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.09.02. 14:17:33

@Lord_Valdez: Alapvetően egyetértek azzal amit irsz de akkor se látom magam előtt a régi laptopot ami lekapcsolt kijelzővel wifimegosztás közben 100%-on pörgeti a prociját meg a GPU-t és benyel 100W-ot folyamatosan.

@GyMasa: "kb 10 évvel ezelőtt, akkor 100+kHUF-ért megvásárolható Fujitsu, meg Acer meg ECS rettenetekről" 2008ban vettünk 70ér a teszkóban egy fu-si amilo celeronos borzalmat, fél év után megkapta egy rokon akinél azóta is az az XP megy rajta amivel odaadtam, soha semmi karbantartása nem volt (még a por se volt belőle kiganézva, amikor elkezdett melegeni akkor nem kitakarították hanem alá raktak egy ventilátoros tartót) olyan ridegtartásban, hogy sirnom kell ha belegondolok, és megy hibátlanul. Az utódja a fentebb emlitett fu-si esprimo, most megnézve az is 9 éves elmúlt, az az évek alatt kapott 1gb ramot meg a hdd helyett ssd-t és ma is azon él az asszony w10-el.

fda 2018.09.02. 14:19:14

@Jack__Bauer: A roaming esetén épp annyi az adatforgalmad, mint Magyarországon. De te adatforgalomról beszélsz, a többiek pedig a böngésző hardverigényéről. A böngészés gépigényéről volt szó, és ehhez kapcsolódva írtam, hogy egy mai weblap a böngészőben (azaz a gépeden) simán több szám megabájtot jelent, ezért régi, valóban kis memóriás gépek semmiképp nem tudnak gyorsan böngészni. Emellett a processzor is sokat számít.

fda 2018.09.02. 14:30:23

@GyMasa: "... _LEHET_ azért linuxot ajánlgatni egy laikusnak ... csak úgy szabad, ha pontosan tudjuk, mire fogja majd használni, és arra léteznek is Linux alatt alkamazások!"

Laikus, azaz hozzá nem értő nagymama semmilyen oprendszerrel nem tud egy gépet használni, amíg meg nem tanítod neki.

Mondj 1-2 okot, amiért egy windows xp-t könnyebb használni a nagymamának, mint egy linuxot. (Egyébként, ha beállítasz neki néhány számára szükséges funkciót, szerinted érdekli, és felismeri az oprendszer típusát?)

A cikkben javasolt felhasználási területek közül melyik az, ahol a legkisebb gondot is jelenti az, ha linuxot akarsz használni a feladatra?

Évtizedekkel le van maradva az, aki még mindig azt hozza fel, hogy a linuxot nehéz használni és kizárólag informatikusoknak való, bezzeg a windows. A duplaklikk mindkét renszeren ugyanúgy működik, ami ezen túl van, ahhoz érteni kell. Windowst használó laikus ismerőseimen baromira nem azt látom, hogy könnyen megoldanák a felmerülő kérdéseket, hanem inkább tanácstalanul kérdezgetnek.

Zabalint 2018.09.02. 17:31:32

@fda:
Nem így látom. Egy laikus hölgy ismerősömnek (nem nagymama korú, denem ez a lényeg) ugyanezen elgondolkodás miatt telepített Linuxot egy srác, aztan folyton nekem kellett segíteni. A problémák az apróságokban rejlenek.

Most anyósom keres az apjának, anyjának valami ócska laptopot, amin XP megy (újakra már nem tudod telepíten), nem akarok jönni a Linuxszal, mert az n szabadidőm bánná.

Pierr Kardán 2018.09.02. 19:13:05

Nekem egy régi laptopon fut a torrentszerver. 7/24-ben, vagy két éve. Kijelző kikapcsolva, venti ilyen terhelés mellett nem forog, Szerintem 10 - 15 w-ot fogyaszthat. Lehet, hogy egy rapsberrys célhardver kevesebbet fogyasztana, de azt meg kellene venni, ez meg itt van :-))

erkölcsi hulla 2018.09.02. 20:40:17

Egy 2007 körül vett acer travelmate laptopom lb kèt ève már a google chromeot se nagyon vitte.

GyMasa 2018.09.02. 21:42:04

@fda:
"Évtizedekkel le van maradva az, aki még mindig azt hozza fel, hogy a linuxot nehéz használni és kizárólag informatikusoknak való, bezzeg a windows."
Én viszont nem ezt írtam.
Hanem, hogy bizony vannak olyan alkamazások, amit Linux alatt nem tudsz futtatni.
Persze, lehet itt virtuális géppel, meg alatta WIN-nel szarakodni, de a cikkben elmített HW_ek éppen nem az a kategória!
Szóval, tök jó lenne, ha először értelmeznéd, ami le van írva, és csak uténa mondanád el a véleményedet!
Vagy, ha nem nekem szánod, akkor ne nekem címezd."
" A duplaklikk mindkét renszeren ugyanúgy működik, ami ezen túl van, ahhoz érteni kell."
Igen, és én pont arról írtam, hogy ha téged megkérdeznek, hogy "linux-é vagy Windows?" akkor neked kell képesnek lenned, hogy elöntsd, hogy az illető váárható felhasználási szokásai Linuxot, vagy windowst igényaelnek.
" Windowst használó laikus ismerőseimen baromira nem azt látom, hogy könnyen megoldanák a felmerülő kérdéseket, hanem inkább tanácstalanul kérdezgetnek."
Miért, Linux alatt ugye semmilyen probléma, meg kérdés fel sem merül?
Ne legyél már demagóg!

GyMasa 2018.09.02. 21:44:55

@fda:
"Mondj 1-2 okot, amiért egy windows xp-t könnyebb használni a nagymamának, mint egy linuxot."
Én az XP-t nem szívesen ajánlom már senkinek.
Esetleg 100%-ban offline, mondjuk DOS-os játékgépnek.
De, ezt már le is írtam.

GyMasa 2018.09.02. 21:47:18

@Zabalint:
"mert az n szabadidőm bánná. "
Pontosan!
ÉN is azért nem ajánlgatok senkinek Linuxot, mert aztán, amikor valami összeszarja magát, akkor jönnek oda nekem panaszkodni, és nekem kell szívni vele.
Általában veszek ilyenkor az Amazonon egy Win7 Pro kulcsot 10 EUR alatt, és azzal adom át a gépet.

takacsgabor 2018.09.02. 21:51:36

Ennyi butaságot életemben nem olvastam még. A közvélekedésnek az tenné a legjobbat, ha törölnéd a cikket. Magadnak pedig mentsd el, hogy öt év múlva te is lásd, miért veszélyes ilyen tanácsokat adni.

Mindenekelőtt: XP-s gépet felnyomják, az meg felnyomja az összes vele egy hálózatban lévő gépet. Hogy lehet egy olyan OS releváns, ami több kárt okoz, mint hasznot? A DOS-os vagy C64 emulátoros játékokra még jók ezek a gépek, de győzd meg bármelyik 14 év alattit, hogy játsszon ilyenekkel....

1. Kezdőknek azért nem jó, mert utána téged fognak hibáztatni és hívogatni, miért más Windows 7/10 felülete. Ingyen supportot is vállalsz nekik még hónapokig? Mert akinek gépre nem futja, az többnyire elvárja "ha már kifizetett rá több tízezer forintot", hogy élethosszig tartó támogatást is adj.

2. WiFi hotspotnak azért nem jó, mert jobbik esetben is csak a 802.11 b/g szabványt tudja, az meg összesen (!) 20 mbitet, tehát majdnem mindenre lassú lesz. Plusz, ahogy írták itt előttem, fogyasztás.

3. Média centernek max. akkor jó, ha egy cédés filmeket töltesz le, mert a HD-t on-the-fly átkonvertálni nem fogja tudni (gyenge hozzá a procija) az egy CD-s filmek viszont már mobilon is ramatyul néznek ki. Plusz, fogyasztás, megint.

4. Az alkatrészeket én eladom bontóban, majd a kapott összegből elmegyek ebédelni. Ennyit ér az egész, különösen laptopnál, ahol kb. esélye nincs, hogy hasonló alkatrészre lesz valaha is szükséged.

A Nehalem mikroarchitektúra (az első i szériás procik) idén nyolc (!) évesek. Ezek még használhatók (magam is egy i5 2500-asról írok, ezen szerkesztek 24 Mpixeles fotókat), de az ennél régebbi Core 2 procikat már csakis nagyon türelmes embernek javaslom, és nekik is csak SSD-vel.

Extra infók:

1. Használható sebességű titkosítást a 2. generációs i5-i7 procik nyújtanak. Ezekkel tudsz épkézláb sebességgel megbízható (tehát nem a komolytalan PPTP, hanem minimum OpenVPN) titkosítással vállalati hálóra csatlakozni.

2. 4K-hoz illik minimum 6. generációs, négymagos proci, és ha a boltban a legtöbb tévé már 4K-s, akkor kelleni fog mellé a 4K film is. Hiába nem látni belőle semmit 46 collon, hiába csak pár hétig lesz újdonság az újdonsült tévé után (aztán visszatérnek 1080p-re, vagy 720p-re), de akkor is kelleni fog az ügyfélnek, hidd el.

Zárszóként: aki spórolni akar, az csakis spórolós ügyfeleket fog hozni neked is. És a véredet is kiszívja. Akár alkalmazott leszel valahol, akár saját vállalkozást indítasz, sürgősen szállj le a spórolós vonatról, csak magaddal szúrsz ki.

Ui.: 30+ éve a szakmában, ezért idő, terjedem és érdeklődés híján a további kb. 300+ érvvel nem untatnálak, remélem ennyi is elég. Ha sikerül a teljes szemléletváltás -- amire azért a fiatal korodnak köszönhetően van remény, és szívből remélem -- akkor jó étvágyat a használhatatlan laptopok árán vett ebédekhez! :-)

cso zsi 2018.09.02. 23:09:48

Mennyi idős a "nagymama"?
És milyen környezetben él(t)?
Bár nemsokára magam is nagyszülő leszek, az én szüleim normális gépeket használnak, mai operációs rendszerrel. Ők is 3.1-es , és 95-ös winnel kezdtek hajdanán.
Ismerős szüléje 86 éves. Általában valamely alkalmazás frissülése után hív csak fel, hogy telepítheti e.
Tavaly kapott az XP-s (tán még Mistralból összelapátolt) gépe helyett i5 procis, 8 giga ramos masinát, így a Skype (is) problémamentes neki.

@takacsgabor: Mintha én írtam volna. Ugyanezek a tapasztalatok. (like)

Zabalint 2018.09.02. 23:10:52

@GyMasa:
Igazság szerint ha tudnám, hogy az illető csak belép aböngészőbe, megnézi az unokától kapott képeket google driveon vagy akár egy DVD-re írva, meg hasonlók, akkor egy lekorlátozott fiókkal egy egyszerű ablakkezelővel egy Linuxot telepítenék. Csakhogy ez az illető totális hülyének nézése, ilyen a nagymamáknál sincs. Majd a templomi ismerős küldeni fog neki valamit, amit nem fog tudni megnyitni, de sebaj, majd küld hozzá programot... Vagy vesznek/kapnak egy scannert vagy nyomtatót. Vagy ezernyi más lehetőség, amit akár a tudtod nélkül is megoldanának vagy megoldatnának mással, és nem is tudsz róla, persze nem is kell tudnod, ha 3 klikkel megoldják vagy megoldja egy ismerősük. De Linux esetében ezeket nem lesu olyan egyszerű megoldaniuk.

GyMasa 2018.09.03. 01:08:33

@takacsgabor:
"2. 4K-hoz illik minimum 6. generációs, négymagos proci, és ha a boltban a legtöbb tévé már 4K-s, akkor kelleni fog mellé a 4K film is. Hiába nem látni belőle semmit 46 collon, hiába csak pár hétig lesz újdonság az újdonsült tévé után (aztán visszatérnek 1080p-re, vagy 720p-re), de akkor is kelleni fog az ügyfélnek, hidd el."
Megaztán ott van az emberi fiziológia határa is.
www.youtube.com/watch?v=VxNBiAV4UnM
Ugyanis kevesebb "pixel" van az emberi szemben, mint akár egy 4k-s TV képernyőjén...

GyMasa 2018.09.03. 01:15:23

@cso zsi:
A szüleimnek volt egy ősrégi P4-es gépük (Még 478-as foglalattal).
tele volt porral, kevés volt benne a RAM, meg egy visítós HDD volt benne.
Nagyjából outlook-ot, Mahjongg-ot, meg Firefoxot használtak.
És, még így is lassú volt nekik.
AZtán vettem nekik egy Dell Optiplexet, használtan, Win7 licensszel, valami E8xxx C2D CPU-val, és 8 GB RAM-mal.
Ez egész 120 EUR alatt volt (36000HUF).
Most szép gyors a gépük.
A fenti feladatokra bőven elég.
Ha panaszkodni fognak, hogy lassú, akkor kapnak majd még egy SSD-t bele.
3 éve vettem nekik, és azóta egyszer sem hívtak, hogy baj lenne vele.

ételizésítő 2018.09.03. 06:11:51

@GyMasa:
Mondjuk új (6. generáció fölötti) gépekre már nem tudsz Win7-et telepíteni, ha nagy nehezen felküzdöd (kis trükközéssel fel lehet), akkor sem lesznek hozzá driverek.
Ez mondjuk az Intel meg a MS szemétsége, de attól még ez van.

Mondjuk ettől még nem ajánlom senkinek a Linuxot, mert tényleg egy csomó minden nincs rá, ami Winre meg van.

GyMasa 2018.09.03. 14:00:21

@ételizésítő:
"Mondjuk új (6. generáció fölötti) gépekre már nem tudsz Win7-et telepíteni, ha nagy nehezen felküzdöd (kis trükközéssel fel lehet), akkor sem lesznek hozzá driverek."
Ez meg pont nem igaz.
A céges gépem egy Lenovo X260 volt Win7-tel. (Most egy p50-esem van, és azon is Win7 volt először, de már Win10 van)
Abban 6. gen CPU van.
"Ez mondjuk az Intel meg a MS szemétsége, de attól még ez van."
EZ igaz de nem nagyon tudsz mit csinálni ellene.
"Mondjuk ettől még nem ajánlom senkinek a Linuxot, mert tényleg egy csomó minden nincs rá, ami Winre meg van. "
Mint írtam, a linuxnak is megvan a maga helye.
Szerintem az nem a Desktop jörnyezet, legalábbis nem akárkinek.
Nekem 2 db Linuxos szerverem van. Azokra eszembe sem jutna Windows-t telepíteni.
Ugyanígy a családban meg mindenkinek Win7-es gépe van.
(Igaz a feleségemnek régebben egy Ubuntu 14.04 LTS volt a gépén, és már bánja, hogy most Win7 van.)

ételizésítő 2018.09.03. 18:55:53

@GyMasa:
igazad van, a 6-osokra csak a frissítéseket tiltotta le a MS.
And next generation processors, including Intel's Kaby Lake, won't be supported in old Windows. If you own a system with an Intel 6th generation Core processor—more memorably known as Skylake—and run Windows 7 or Windows 8.1, you'll have to think about upgrading to Windows 10 within the next 18 months.
In January of this year, Microsoft officials announced they would cut off extended support for Windows 7 and 8.1 on Skylake on July 2017. In March, Microsoft modified the extended support cut-off date to July 2018, noting that all "critical" updates would be supported through 2020 (for Windows 7) and 2023 (for 8.1)

A this year 2016-ot jelent.
Megoldás van rá, mert valami magánember kitrükközte, hogy hogyan lehet megoldani, hogy mégis frissítsen, valami patchet kell telepíteni hozzá.
Holott elméletileg a Win7-re 2020-ig lenne támogatás.
(Érdekes lenne emiatt egy próbaper, kár, hogy Amerikában senkinek nem jutott még eszébe. Pedig pár tízmilliót biztosan ki lehetne húzni a MS zsebéből. Vagy akár az EU is seggbe kúrhatná őket, kicsit súlyosabb probléma, mint az IE böngésző, amiért ezt megtették.)

Nekem pen drive-on van Linux, hátha kell alapon. Néha tényleg kell. :-)
Régebben próbáltam rá áttérni, de ami nekem kell, olyan program szinte semmi nincs rá. Persze ezek mind fizetősök.

takacsgabor 2018.09.15. 03:48:45

@cso zsi: Köszönöm.

@GyMasa: A fiziológia azért nem korlát, mert a látásunknak köze nincs egy képérzékelőhöz, így felbontáshoz sincs értelme viszonyítani az emberi szemet. Szögfelbontás mérhető, ami az éleslátás területén igen magas, aztán rohamosan csökken a periféria felé, de ennek sincs értelme, mert a látott képet a szemünk rengeteg mikromozgással pásztázza végig,. Olyan tanulmányok is napvilágot láttak már, hogy a szemünk+agyunk nem képpontokat lát az éleslátás helyén sem, hanem vonalakat+foltokat érzékel, majd ebből állítja elő az agyi intelligencia a képet. alapjában véve az éleslátás helyén mérhető szögfelbontással lehet számolni ha mozizni akarsz, de erre meg azt szoktam mondani, hogy kb. az összes mozifilmet a 80-as évektől (a legújabbaktól eltekintve) 2 Mpixeles felbontásban néztünk végig a moziban.... Lásd DI (Digital Intermediate azaz köztes digitális tartalom) 2K. Szóval majd 70 coll felett egy kisebb nappaliban lesz értelme úgy 5-8 év múlva a 4K-nak, mire ezek a tévék is 200 ezer körül elérhetőek lesznek.

A 120 Eurós gép pedig telitalálat (én még partnereknek is viszek irodába, igaz 4 magosat SSD-vel cirka 60 ezerért), akkor mi a péknek piszmogna az ember őskövületekkel? A Dell Optiplex ráadásul gyönyörűszép is. :)